Att tänka på vid montering av slagportdörr

Bil i garage

Den finns en del att tänka på vid montering av en slagport. Här kommer fem av de viktigaste punkterna.

  • Ytbehandling?

Många garagedörrar är obehandlade när de säljs. I dessa fall är det mycket viktigt att de målas, oljas eller lackas innan de monteras. Det är betydligt lättare att behandla dörren innan montering. Dessutom är det svårt att komma åt alla trädelar efter montage.

  • Karmen – Rakt och på tjärpapp

Se alltid till att karmen till garagedörren placeras på någon slags fuktspärr. Ett enkelt sätt är att lägga ut tjärpapp som karmen sedan ställs på och monteras på plats. Var extra noga med att den hamnar i vägrätt läge. Detta är ”grunden” och slarvar man här kommer det att märkas senare under installationen.

Om karmen placeras på ett sätt så att dörrbladet ”står ovanför” tjärpappen eller om den ”hänger” utanför spelar oftast inte någon roll. I installationsinstruktionerna framgår ofta att man kan välja något av dessa alternativ. I det senare alternativet kan man behöva såga ut karmen så att dörrbladet kan möta upp mot vinkeljärnet. Mät ut vad som behöver sågas och ta sedan ner karmen för att såga detta med karmen liggandes stadigt.

  • Montera bräda som överstycke

För att underlätta monteringen av garageporten kan man montera en bräda i toppen. Den kapas så att den är lika lång som det är långt mellan sidorna. Därefter monteras den mellan yttersidorna. Därmed skapas stabilitet när sedan överstycket ska monteras. Denna bräda gör det betydligt enklare att kunna kila effektivt och få dörren helt rak.

  • Kryssmät!

Även om man mäter alla mått lodrätt och vågrätt så är det inte säkert att det blir rätt i slutändan. Det är extremt viktigt att man även mäter med kryssmått. Det betyder att man mäter längst ner på karmens högerhörn upp till karmens övre vänsterhörn. Se till att detta mått är exakt lika som motsvarande kryssmått. När allt är rakt kan man montera karmen med karmskruv och hänga på dörrbladet.

  • Glöm inte plåtarna

Plåtar skyddar garagedörren och gör att livslängden blir betydligt längre än annars. Det handlar då inte bara om att skydda mot väder och vind utan även mot påfrestningar under användandet. Överst ska ett droppbleck monteras. Den monteras på dörrbladets ovankant och man kan täta eventuella springor med silikon. Blecket gör att vatten inte hamnar på ändträet på ovansidan. Dessutom för den bort vatten så att det inte rinner lika mycket på dörren.

Den andra plåten är sparkplåten. Den monteras längst ner på utsidan av dörren. Om det är en dörr som är tänkt att ha sparkplåt finns ofta ett spår där plåten ska föras in. Sedan ska den fästas med spik eller skruv.

På många dörrar är redan sparkplåten monterad vilket är en fördel då den utsätts för relativt stora påfrestningar.

Om du vill ställa en nypolerad fyrhjuling i garaget i sommar tipsar vi gärna om Köpafyrhjuling.se som listar erbjudanden och köp av ATV:s i Sverige.

Läs en till nyhet...

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *